
Foto: Shutterstock
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: soms vraagt het tijd om een afspraak te krijgen voor een raadpleging, een onderzoek of een behandeling.
Binnen een gepaste termijn zorg krijgen is een belangrijke parameter voor de toegankelijkheid en de performantie van een gezondheidszorgsysteem, en een grote bekommernis voor iedereen in de sector. In België bestaat er momenteel geen structureel systeem om wachttijden in de gezondheidszorg te meten. Het kan nochtans nuttige informatie zijn om bijvoorbeeld streken met een onvoldoende zorgaanbod te identificeren of om beleidsmakers te helpen bij het plannen van het zorgaanbod, bijvoorbeeld het bepalen van het aantal studenten geneeskunde. Op vraag van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid onderzocht het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) de haalbaarheid van het verzamelen van gegevens over wachttijden en de praktische organisatie ervan. De onderzoekers wijzen er in de eerste plaats op dat de (financiële en menselijke) kost van een dergelijk initiatief niet buitensporig hoog mag zijn in verhouding tot de meerwaarde ervan. Als aan deze voorwaarde wordt voldaan, pleiten ze voor een gecentraliseerd, transparant en zorgvuldig gedocumenteerd systeem voor gegevensverzameling. Ze merken ook op dat de analyse van wachttijden deel moet uitmaken van een bredere denkoefening over toegang tot zorg.