Zoekveld

Het gebruik een elektronisch medisch dossier (EMD)
03/03/2021 - 01:29
Foto: Shutterstock

U krijgt als erkende huisarts een het honorarium voor het beheer van het GMD enkel als u een elektronisch medisch dossier gebruikt (EMD) voor uw patiënt. (wet van. 27 december 2016). U moet dat EMD beheren met een softwarepakket geregistreerd door het eHealth-platform.

Dit is verplicht:

  • sinds 1 januari 2017 voor huisartsen hun erkenning kregen voor 1 januari 2017
  • sinds januari 2021 voor de huisartsen die erkend zijn als huisarts na 1 januari 2017

Het GMD is een essentiële bouwsteen voor de kwaliteitsvolle zorg van de patiënt en een cruciale factor op het vlak van gegevensdeling.

HET HONORARIUM FACTUREREN VIA DE DIENST VAN MYCARENET: eDMG

Sinds 1 januari 2021 is de papieren facturatie van het GMD verdwenen. (nationaal akkoord artsen-ziekenfondsen van 19 december 2019). De facturatie kan immers eenvoudig gebeuren vanuit het elektronisch medisch dossier van de patiënt door zich in te schrijven voor de MyCareNet-dienst ‘Beheer van het GMD’ (eGMD).

HOE KUNT U ZICH INSCHRIJVEN OP DE MyCareNet-DIENST eGMD?

U bent geïnformatiseerd en beschikt over een gehomologeerd softwarepakket waarmee u de elektronische medische dossiers van uw patiënten kunt beheren. Hierbij een overzicht van de erkende softwarepaketten (GMD) en hun aanbieders. Uw softwareleverancier kan u helpen bij de inschrijving voor de MyCareNet-diensten.

Lees meer