
Foto: Shutterstock
Gebruik dan de identiteitskaart van de patiënt! Door een technisch probleem is aan ongeveer 1600 voorschriften dezelfde RID-code toegekend als aan een ander voorschrift dat nog in omloop is. Als een patiënt die een dergelijk voorschrift heeft ontvangen zich met een papieren bewijs aanbiedt, verschijnt een foutmelding bij het scannen van de RID-code. In dat geval kan je voorschrift raadplegen met de e-ID van de patiënt.
Recip-e informeerde ons dat op 30 november 2022 elektronische voorschriften werden aangemaakt waarvan de Recip-e ID (RID) al in het verleden werd gebruikt (terwijl die uniek hoort te zijn). Hoewel het probleem snel werd gedetecteerd en nodige maatregelen werden genomen om verdere problemen te voorkomen, werden er toch iets meer dan 135.000 voorschriften in omloop gebracht waarvan de RID niet uniek is.
Voor het overgrote deel van die voorschriften zijn er geen problemen te verwachten in de apotheek, omdat het originele voorschrift al werd afgeleverd en gearchiveerd. Er zijn evenwel nog een 1.600-tal van dergelijke voorschriften in omloop. Op 9 december werden de RID-codes (zowel van de originele voorschriften, als van de voorschriften van 30 november) gewijzigd in de Recip-e databank, om de RID's opnieuw uniek te maken.
Als een patiënt met een dergelijk voorschrift zich met het 'bewijs van elektronisch voorschrift' aanbiedt in de apotheek, zal bij het inscannen van de RID-code een foutboodschap verschijnen die aangeeft dat de RID niet gekend is in het systeem. Je kan het openstaande voorschriften echter oproepen met de e-ID van de patiënt. Via die weg zijn de betrokken voorschriften wel beschikbaar en uitvoerbaar.
Bron APB