
Foto: Shutterstock
We zitten nu al 7 weken in lockdown als gevolg van de pandemie. Covid-19 is het dagelijkse onderwerp en we moeten toegeven dat we niet allemaal op dezelfde manier reageren op deze problematiek.
Eén ding lijkt echter algemeen te zijn: de bewondering en dankbaarheid die we hebben voor gezondheidswerkers die ons omringen, ons helpen, voor ons zorgen, ons informeren en hun leven op het spel zetten om het leven van anderen te redden.
Maar vertaalt dit zich echt in steunbetuigingen van onze leiders aan gezondheidswerkers?
De pandemie sloeg snel en krachtig toe en ziekenhuizen werden snel overweldigd.
Onze autoriteiten hebben snel de nodige steun verleend om ziekenhuizen, artsen, verpleegkundigen en ambulances en patiënten ter zijde te staan. Ze kregen shorten, maskers en desinfecterende gel. Er werd voor gezorgd dat de nodige voorraden beschikbaar waren om een "bufferperiode" te garanderen om aan de behoeften te voldoen. En dat is alleen maar normaal en essentieel.
In de loop van de ontwikkeling van de pandemie is ook gebleken dat rusthuizen en hun personeel met dezelfde middelen moesten worden ondersteund, en ook hier is dat niet meer dan normaal.
Maar hoe zit het met andere gezondheidswerkers? Thuisverpleegkundigen, verpleegkundigen, kinesisten, tandartsen… en we vergeten zeker nog anderen. En hoe zit het met huisartsen en apothekers en hun medewerkers?
Aan het begin van de pandemie werden huisartsen overspoeld met raadplegingen en gedwongen om zich aan te passen, afhankelijk van de pathologie, uitsluitend op afspraak te werken. Velen onder hen werden ook besmet en stopten met het uitoefenen van hun beroep.
Ondertussen moesten apothekers enerzijds meer bezoeken van patiënten bolwerken en anderzijds moesten zij fungeren als een schakel in de gezondheidszorg, patiënten de nodige geneesmiddelen verstrekken, hen informeren, hen heroriënteren en hen geruststellen.
Het werd duidelijk dat de eerstelijnszorg essentieel was en dat men in de loop der jaren vergeten was welke belangrijke rol deze eerstelijnszorg wel speelt in ons hoogwaardig gezondheidszorgsysteem.
In een tijd waarin er sprake is van een exitstrategie en van het verdelen van maskers aan de hele bevolking, waarbij lokale initiatieven op poten worden gezet om maskers van deur tot deur te bezorgen, waar staan we nu wat betreft de ondersteuning van onze artsen en apothekers?
Hoeveel maskers heeft uw apotheker van de autoriteiten gekregen om zijn medewerkers en zichzelf te beschermen? Het antwoord is eenvoudig: geen enkel!
Een doorsnee persoon gaat in deze periode van pandemie niet zomaar naar zijn apotheker. Hij gaat erheen omdat hij zich niet goed voelt en mogelijk ziek is. Deze patiënt is een potentiele drager van het virus en misschien zelfs een risicopatiënt. Het virus mag zeker niet aan hem worden overgedragen!
Deze patiënten ontvangen, helpen en adviseren houdt een potentieel risico voor de gezondheid van de apotheker of die van zijn medewerkers in, en vice versa. De apotheker neemt deze verantwoordelijkheid omdat het deel uitmaakt van zijn beroep en we kunnen hem hierom alleen maar prijzen.
Heel vaak heeft de apotheker de apotheek aangepast aan de opstandigheden, producten aan huis geleverd aan patiënten in moeilijkheden, desinfecterende gel geproduceerd, gezorgd voor ononderbroken openingstijden en wachtdiensten en professioneel advies gegeven aan twijfelende patiënten. De apotheker heeft de dienstverlening verzekerd, zelfs wanneer een deel van zijn medewerkers getroffen was.
Welke waardering kregen apothekers van onze autoriteiten om hen te helpen bij hun taken?
Laat ons echter de volgende fase van deze pandemie vaststellen en ook advies geven over de exitstrategie: − Wie is potentieel in de beste positie om beschermingsmaskers af te leveren en advies te geven over het juiste gebruik van deze beschermingsmaskers? − Welke structuur is in staat om binnen 48 uur maskers te ontvangen en in elke apotheek te herverdelen? − Wie is in staat om tegelijkertijd een desinfecterende gel af te leveren? − Wie kan dit doen door het patiëntdossier up-to-date te houden en op deze manier de overheid op de hoogte te houden van de uitrol van de beschermingscampagne? − Wie kan een eerste essentiële schakel zijn in het testen van de bevolking, wie kan patiënten adviseren en geruststellen en hen indien nodig naar artsen of ziekenhuizen heroriënteren?
De verspreiding van apotheken in België is uniek in Europa, met een gemiddelde afstand van 1,5 km tot een apotheek en 1 apotheek per ongeveer 2000 inwoners.
De apotheker kent uw situatie en uw gezin en kan u dus over de hele lijn helpen.
Laten we de apotheker het respect geven dat hij verdient door hem tenminste voldoende middelen te geven om zijn medewerkers en zichzelf te beschermen. Laten we op hem rekenen om te helpen bij het opzetten van een systeem om deze middelen te verdelen en om essentiële adviezen te verstrekken in de strijd tegen deze pandemie.
Laten we gebruik maken van de krachten van ons gezondheidssysteem.
(Bron: BACHI)