Zoekveld

App ‘Mijn geneesmiddelen’: welke functies?
01/03/2022 - 01:32
Foto: Shutterstock

De mobiele applicatie 'Mijn geneesmiddelen', die oorspronkelijk gepland was voor eind 2021, is op maandag 28 februari aan het grote publiek voorgesteld. De nieuwe applicatie, ontworpen door het RIZIV-team dat verantwoordelijk is voor het VIDIS-project, wil alle patiënten de mogelijkheid bieden om hun voorschriften zelf rechtstreeks op hun smartphone te beheren. De app, beschikbaar op Google Play en in de App Store, staat gebruikers toe om:  

Al hun openstaande voorschriften te raadplegen (en op te slaan in de app), evenals die van hun eventuele minderjarige kinderen. Om de toegang tot de gegevens te beveiligen, is voorafgaande identificatie via de itsme®-app vereist.

Van elk voorgeschreven geneesmiddel meteen de geldigheidsduur van het voorschrift, de begindatum van de behandeling en de dosering te bekijken; 

De bijsluiter van elk voorgeschreven geneesmiddel in pdf-formaat te downloaden.

Hun bezoek aan de apotheek voor te bereiden door uit de voorgeschreven geneesmiddelen diegene te kiezen die ze tijdens dit bezoek wensen te ontvangen. Op die manier zullen de barcodes van de geneesmiddelen die ze niet rechtstreeks wensen te ontvangen, niet op de lijst staan.  

Een of meer voorschriften te verbergen (met de zogenaamde VISI-vlag). Verborgen voorschriften kunnen alleen in de apotheek worden afgehaald op vertoon van de barcode van het voorschrift (het verbergen van een voorschrift verhindert dus de aflevering met alleen de identiteitskaart).

Geneesmiddelen te reserveren bij de apotheek. De app voorziet ook in de mogelijkheid om contactgegevens door te geven aan de apotheker, zodat die de gebruiker kan verwittigen dat zijn reservatie klaar is. APB heeft de verantwoordelijken van het RIZIV echter uitdrukkelijk gevraagd om deze functie niet mee te delen, omdat ze nog niet operationeel is in de software.   ​

Wees voorbereid!  

De lancering van 'Mijn Geneesmiddelen' zou ertoe kunnen leiden dat steeds meer patiënten geneesmiddelen reserveren via een mobiele toepassing. Ben je al bekend met die manier van reserveren? Weet je hoe reservaties door jouw software worden behandeld? Worden ze automatisch weergegeven? Of moet je een speciale procedure volgen om ze te bekijken?  

Als je niet weet hoe jouw software met reservaties omgaat, verzoeken we je de recente documentatie te raadplegen en/of contact op te nemen met de helpdesk van je softwareleverancier. Je kan maar beter voorbereid zijn en weten welke procedure je eventueel moet volgen dan aan de balie te moeten zoeken voor een patiënt die wacht op zijn geneesmiddel dat hij bij jou gereserveerd heeft... Merk op dat de APB-diensten jullie vragen hierover helaas niet kunnen beantwoorden, aangezien de procedures specifiek zijn voor elke software.  

Bron APB