
De export van sterk vervuilende fossiele brandstoffen, beter bekend als 'vuile diesel', vanuit België naar landen buiten Europa wordt verboden. Dat staat in een nieuw koninklijk besluit dat in het Staatsblad is gepubliceerd. De giftige brandstoffen waren vooral voor West-Afrika bestemd en brachten daar schade toe aan de gezondheid en aan het milieu.
Wat de brandstoffen zo vervuilend en gevaarlijk maakt, is de aanwezigheid van zwavel, mangaan en/of benzeen. Benzine en diesel die worden geëxporteerd, zullen voortaan aan veel strengere normen moeten voldoen. Brandstofproducenten, -handelaars en terminals die actief zijn in België en voornamelijk exporteren vanuit de haven van Antwerpen, zullen onderworpen zijn aan deze nieuwe regels, waarvan de naleving gecontroleerd zal word en door de milieu-inspectie van de FOD Volksgezondheid.
In een persbericht schrijft die federale overheidsdienst dat België moest ingrijpen nadat in april 2023 een verbod ingevoerd was voor olieproducenten en -handelaars om nog langer sterk vervuilende brandstoffen van Nederland naar West-Afrika uit te voeren. "Gezien de geografische nabijheid bestond er een reëel risico dat de activiteiten zich zouden verplaatsen naar de haven van Antwerpen", luidt het.
De FOD Volksgezondheid wijst erop dat de hoge concentraties van schadelijke stoffen in benzine en diesel leiden tot een veel hogere uitstoot van fijn stof, SO2, benzeen en VOC's (vluchtige organische stoffen) dan de benzine en diesel die in Europa worden gebruikt. De giftige brandstoffen worden zo verantwoordelijk geacht voor slechte luchtkwaliteit in verschillende West-Afrikaanse landen. Ze brengen schade toe aan de gezondheid van de lokale bevolking en veroorzaken aandoeningen aan de luchtwegen en kanker.
De stoffen hebben ook een zware impact op het milieu.
bron: belga