Zoekveld

Overwicht aan reclame voor ongezonde voeding en alcohol rond scholen
17/05/2024 - 01:55

Een derde van de straatadvertenties voor voedingsmiddelen in de buurt van scholen gaat over ultrabewerkte voeding, en een ander derde gaat over alcohol. Dat blijkt donderdag uit onderzoek dat Sciensano in Vlaanderen uitvoerde. Worden ook haltes van het openbaar vervoer en openbare gebouwen mee in rekening genomen, dan loopt hun gezamenlijk aandeel op tot 80 procent. "Meer aandacht voor het terugdringen van reclame voor ongezonde voeding en een gezonder aanbod lijkt zich op te dringen", meent Sciensano.

Binnen 250 meter rond de schoolpoort van basisscholen telden de onderzoekers gemiddeld 7 advertenties voor ultrabewerkte voeding en 8 voor alcohol. Rond middelbare scholen is het erger gesteld: respectievelijk 10 en 9 advertenties. Voor campussen van het hoger onderwijs steeg dat verder door: 16 advertenties voor ultrabewerkte voeding en nog eens zoveel voor alcohol.

Ook de advertenties rond openbaar vervoer en in openbare gebouwen werd onder de loep genomen. In treinstations gaat de helft van de voedingsreclame over ultrabwerkte producten, en 26 procent voor alcohol. Aan bushaltes is dat respectievelijk 61 en 19 procent. In ziekenhuizen, overheidsgebouwen en campussen van hogescholen en universiteiten is het aandeel alcoholreclame relatief beperkt (0 tot 24 procent), maar ultrabewerkte voeding is goed voor 61 tot 76 procent van de reclame voor voeding.

In sportcentra varieert het percentage advertenties voor ultrabewerkte voeding tussen 33 en 49 procent, en die voor alcohol tussen 44 en 57 procent. De helft van de onderzochte sportclubs heeft ook een bedrijf uit de voedings-, drank-, alcohol- of goksector als sponsor.

Sciensano wijst erop dat wat we eten niet alleen op onze individuele keuzes berust, maar ook in sterke mate door onze leefomgeving wordt beïnvloed. Met de "voedselomgeving" wordt de context bedoeld die onze voedingskeuzes bepaalt. Eerder wees onderzoek door Sciensano al uit dat de keuze voor ongezonde voeding vaak veel gemakkelijker gemaakt wordt dan die voor een gezond alternatief en dat er een link is tussen ongezonde voedselomgevingen rond scholen en het gewicht van kinderen.

Recent adviseerde de Hoge Gezondheidsraad overheden nog om reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen tot en met 18 jaar via regelgeving aan banden te leggen.

bron: belga