Zoekveld

Voor een betere opleiding in voeding!
22/01/2020 - 12:17
Foto: Shutterstock

Op het laatste ESPEN-congres publiceerden de verantwoordelijken het "Manifest voor de uitvoering van de opleiding in de voeding", bedoeld voor de medische wereld en de universiteiten.

ESPEN hoopt zo een leemte op te vullen. "Op dit moment wordt vanwege de aangeboren complexiteit, het gebied van voeding vaak gedomineerd door verwarring: onderzoekers, clinici, patiënten en de media hebben inconsistente ideeën over voeding kwesties in de gezondheid en ziekte. De complexiteit van het probleem en de schijnbare verwarring mogen echter geen belemmering vormen voor de erkenning van de relevantie van voeding in de preventieve en klinische geneeskunde", aldus het Manifest.

Hoewel voedingseducatie een essentieel onderdeel is van het medisch onderwijs, toonde een onderzoek dat in 2017 werd uitgevoerd, aan dat de normen voor voedingseducatie in medische scholen over de hele wereld zeer uiteenlopend zijn. Het resultaat is een hoge mate van ongelijkheid in de behandeling van patiënten wat betreft toegang en kwaliteit.

Toch neemt de prevalentie van obesitas en aanverwante complicaties, evenals de sterftecijfers van niet-overdraagbare ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker, diabetes of COPD, gestaag toe en zijn ze verantwoordelijk voor meer dan 60% van de ziektelast. Bovendien blijft ondervoeding leiden tot hoge percentages complicaties, sterfte en gezondheidskosten en is deze goed voor ongeveer 12% of meer van de uitgaven van het ziekenhuis.

Het 'Manifest' werd ondertekend door de 51 deelnemers aan de vergadering, waaronder afgevaardigden van 13 Europese medische scholen, die 34 landen vertegenwoordigen.

Nutrition education in medical schools (NEMS). An ESPEN position paper