Zoekveld

VAD en Stichting tegen Kanker stellen promotiecampagne Jupiler aan de kaak
17/01/2020 - 11:05

Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD) en Stichting tegen Kanker zijn "geschokt" over de nieuwe promotiecampagne voor Jupiler nu de nieuwe 'Tournée Minérale' nadert. Brouwer AB InBev start een campagne waarbij de consument één bak pils van 33 centiliter betaalt en er twee krijgt. AB InBev reageert dat het om één van de vele promotiemechanismen gaat. Daarbij wijst de brouwer ook op de eigen initiatieven rond verantwoord drinken, recentelijk nog met het autosalon.

In een opiniestuk hekelen de twee organisatoren van Tournée Minerérale, de maand zonder alcohol die op 1 februari begint, dat de prijshalvering er net nu komt. Horeca en retail zijn mee in het verhaal van de alcoholloze maand en bieden bijvoorbee ld speciale alcoholvrije dranken aan, klinkt het. Maar de bierindustrie blijkt "op zijn zachtst uitgedrukt een koele minnaar van Tournée Minérale, en rolt net nu een megapromotie uit".

Ze wijzen daarbij op de dalende bierverkoop, steeds meer mensen gaan bewuster en kritischer om met alcohol. De bierindustrie "zet nu alle zeilen bij", om de verkoop op te krikken en preventie-initiatieven tegen te werken, stellen ze. "Samen met steeds meer Belgen vragen we ons af hoe zij dit rijmen met hun boodschappen zoals 'drink met mate' of 'drink met verstand'. Dit soort initiatieven doorprikt die holle slogans." Vooral mensen die al te veel drinken komen bij deze promoties in de verleiding, dixit VAD en Stichting tegen Kanker. Zij wijzen op het beleid van een doordacht prijsbeleid als één van de beste garanties tegen overmatig alcoholgebruik.

Volgens AB InBev is de 1+1-promotie gewoon een van de vele promotiemechanismen die het gebruikt op de Belgische markt. Over de verkoopstrategie geeft het bedrijf geen verdere commentaar.

"Het klopt wel dat het de eerste keer is dat we dit doen voor Jupiler, maar we hadden het wel al gedaan voor andere biermerken", zegt woordvoerster Laure Stuyck. "Enerzijds is er de verkoopstrategie, anderzijds doen we veel rond verantwoord drinken." Zo wijst de brouwer op de sensibliseringscampagne van Jupiler naar aanleiding van het autosalon. "Auto's met liefde gebouwd, gebruik je met verstand. Drink niet als je rijdt", klinkt het naar analogie met de slogan van Jupiler.

En het Belgische niet-alcoholisch biersegment is al goed voor 4 op de 100 bieren in België, blijk uit marktonderzoek van Nielsen, aldus de brouwer. Tegen 2025 wil AB InBev dat 20 procent van het eigen biervolume niet- of laag-alcoholisch is.