Zoekveld

Zelfmoordlijn voerde in 2022 opnieuw meer dan 23.000 gesprekken
28/03/2023 - 01:25
Foto: Shutterstock

Vrijwilligers bij het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ) voerden in 2022 ruim 23.073 gesprekken via de Zelfmoordlijn 1813, een gratis en anonieme hulplijn voor wie aan zelfdoding denkt. Dat heeft het CPZ dinsdag bekendgemaakt. Het gaat om een lichte stijging in vergelijking met 2021, toen 22.870 gesprekken werden gevoerd. "De nood aan suïcidepreventie in Vlaanderen blijft hoog", concludeert Piet De Bruyn, codirecteur van het CPZ.

Het gaat daarbij vooral om gesprekken via de telefoon (17.043) en via de chat (3.843), en in mindere mate via mail (2.187). Een gemiddeld telefoongesprek nam zowat 27 minuten in beslag, bij een gemiddeld chatgesprek was dat ruim een uur. Bijna de helft van de chatgebruikers is jonger dan 19 jaar. Daarnaast zijn er opvallend meer vrouwelijk e oproepers. Bij chatgesprekken is ruim 8 op de 10 vrouw, bij telefoongesprekken is dat 6 op 10.

Het merendeel van de oproepers neemt daarbij contact op voor zichzelf. Onder hen denkt meer dan de helft al langer dan een jaar aan zelfdoding. In de gesprekken wijzen ze vooral op factoren als eenzaamheid (37,2 procent) en zich onbegrepen voelen (34,9 procent). Daarnaast zijn ook  stemmingsstoornissen (19,2 procent), problemen met ouders (17,8 procent) en relatiebreuken (14,2 procent) terugkerende risicofactoren.

De Zelfmoordlijn, die in 2022 door ruim 302 vrijwilligers en 75 studenten werd bemand, voert al jarenlang steeds meer gesprekken. In 2012 ontving het centrum nog zowat 11.500 oproepen. Vooral in coronajaar 2020 was de stijging significant, met ruim 23.614 oproepen. Daarnaast schakelen elk jaar steeds meer oproepers door naar Tele-Onthaal, een anonieme hulplijn voor wie nood heeft aan een helpend gesprek. In 2022 waren dat er 14.426, een duidelijke toename in vergelijking met 2021 (12.601).

Bron: Belga