
Foto: Shutterstock
Zoals de laatste Codeco al aangaf, zijn scholen het voorwerp van alle aandacht, zoals steeds voor (of na) elke vakantieperiode...
Uit een Amerikaans onderzoek blijkt echter dat overdracht op scholen zeldzaam is als er enkele voorzorgsmaatregelen worden genomen. De resultaten werden op 19 maart gepubliceerd in het CDC's Morbidity and Mortality Weekly Report. De resultaten van de scholen in Missouri weerspiegelen die van scholen in andere staten, wat aantoont dat preventie-inspanningen in het kader van Covid-19 de verspreiding van SARS-CoV-2 onder leerlingen, leerkrachten en personeel aanzienlijk kunnen beperken.
Het proefonderzoek omvatte 57 scholen in het Pattonville School District in St. Louis County en het Springfield Public School District in Greene County in het zuidwesten van Missouri, alsmede twee particuliere scholen in St. Louis County. Alle scholen die aan het proefonderzoek deelnamen, eisten van leerlingen, leraren, personeel en bezoekers dat zij maskers droegen als zij op de campus of in de bus waren.
De deelnemers aan de pilotstudie waren 193 personen uit 22 van de 57 scholen: 37 die positief testten op Covid-19 en 156 van hun naaste contacten. Van de Covid-19 positieve deelnemers waren 24 (65%) studenten, en 13 (35%) leraren of personeelsleden. Van de naaste contacten waren 137 (88%) studenten en 19 (12%) leraren of personeelsleden.
Van de 102 naaste contacten die ermee instemden zich met speekseltests op Covid-19 te laten testen, testten slechts twee personen positief, wat wijst op waarschijnlijke secundaire overdracht van SARS-CoV-2 in de schoolsetting. Bovendien werden in de deelnemende scholen geen uitbraken vastgesteld ondanks de hoge verspreidingsgraad in december, zelfs niet in de scholen van Springfield die gewijzigde quarantaineprotocollen volgden waardoor sommige naaste contacten van positieve personen op school konden blijven.
Andere veiligheidsmaatregelen waren onder meer de nadruk op handhygiëne, het grondig schoonmaken van voorzieningen, fysieke scheiding in klaslokalen, dagelijkse screening op symptomen van Covid-19, het plaatsen van fysieke barrières tussen leraren en leerlingen, het aanbieden van virtuele leermogelijkheden en meer ventilatie.
Uit het proefonderzoek blijkt een geringe overdracht op scholen en geen overdracht van leerling op leerkracht - en dit op het hoogtepunt van de pandemie in december, met een hoge verspreidingsgraad onder de bevolking.