
Foto: Shutterstock
Wanneer het geheugen en het nodige inzicht tekortschieten
Nogmaals betreuren wij communicaties die als populistisch kunnen worden omschreven. Wie wil er nu niet minder betalen voor wat hij wil of moet kopen?
En opnieuw wordt met de vinger naar geneesmiddelen gewezen...
Moeten we wachten tot we de apotheken hebben gesloten, het aanbod van producten hebben beperkt tot de bestverkopende en we onze gezondheidsproducten naar de supermarkt hebben verbannen, alvorens we ons herinneren hoe gelukkig we waren om ze binnen handbereik te hebben, vergezeld van degelijk advies, therapeutische begeleiding en controle in ons persoonlijk farmaceutisch dossier?
Ergens een goedkoper geneesmiddel vinden is niet moeilijk; een geneesmiddel vinden dat onder dezelfde kwaliteitsvoorwaarden en met dezelfde professionele opvolging wordt verkocht is iets anders!
Bij BACHI (Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry), de vereniging die de meerderheid van de bedrijven in het segment van vrij verkrijgbare geneesmiddelen en gezondheidsproducten vertegenwoordigt, denken wij daar anders over!
We kennen wel de supermarkt, maar willen we echt advies over een geneesmiddel van iemand die geen apotheker is? Kunnen we een klacht indienen over een bijwerking aan de kassa van de supermarkt? Kunnen we op een zondag om 22.00 uur terecht in een supermarkt die van wacht is (wat niet bestaat)? Zullen we aan de kassa advies kunnen vragen over de behandeling van aambeien? Zullen we onze vervallen en/of ongebruikte geneesmiddelen kunnen terugbrengen naar de benzinepompen?
We moeten stoppen met vergelijken wat niet vergelijkbaar is.
Gezondheidsproducten, of het nu gaat om geneesmiddelen, voedingssupplementen, medische hulpmiddelen, cosmetica of biociden, zijn en blijven gezondheidsproducten!
Professioneel advies is een toegevoegde waarde om een correct gebruik en waakzaamheid te garanderen.
Als u "voorschriftvrij" zegt, kunt u verwachten dat het product morgen overal wordt verkocht. Is dit echt wat we willen?
Als het de bedoeling is een competitieve prijs te hebben, dan moet ook de totale dienstverlening worden vergeleken! Het gaat hier om advies van een gezondheidsdeskundige, de mogelijkheid om vervallen en/of ongebruikte geneesmiddelen terug te nemen, het bijhouden van een farmaceutisch dossier, het volgen van het voorschrift van de arts (een voorschriftvrij gezondheidsproduct betekent niet dat het niet wordt voorgeschreven!), het bestaan van een wachtdienst, een voorraad in aanvaardbare omstandigheden en een volledig assortiment ter beschikking hebben (niet alleen de best verkochte producten), verantwoordelijkheid dragen omtrent de geschiktheid van het product voor de gebruiker, kennis van interacties tussen geneesmiddelen onderling en gezondheidszorgproducten, vertrouwelijkheid van het medische dossier, enz.
Als we de exclusiviteit van verkoop in de apotheken opheffen, zal dat dan echt een invloed hebben op de prijs? Ja, waarschijnlijk op het ene of het andere product, maar er zal ook een negatief impact zijn op de anderen!
50% van de in de apotheek verkochte gezondheidsproducten zijn voorschriftvrij. Als deze producten - zelfs gedeeltelijk - uit de apotheek verdwijnen, zal de apotheker zijn brood moeten verdienen door zijn prijzen op andere producten te verhogen (wat hij niet mag doen) ...... of hij zal de apotheek moeten sluiten!
In recent gepubliceerde artikelen wordt vaak een vergelijking gemaakt met Nederland, maar men vergeet te vermelden dat er daar slechts 2.200 apotheken zijn! Dat is minder dan de helft van het aantal apotheken in België, terwijl Nederland meer dan 16 miljoen inwoners telt!
Zijn we bereid om, in naam van een grotere toegankelijkheid, onze apotheken te laten verdwijnen? "Wanneer het geheugen en het nodige inzicht tekortschieten" is geen willekeurig gekozen titel...
Laten we niet vergeten dat we nog maar enkele maanden geleden, tijdens de covid crisis, onze artsen en apothekers toejuichten voor de rol die zij speelden! Altijd beschikbaar, open, met de grootst mogelijke aandacht voor aflevering en advies over de verwachte behandelingen, om zoveel mogelijk mensen te helpen.
Gaan we luisteren naar de verhalen dat er elders goedkopere producten zijn en het bestaande systeem ondermijnen?
Er zullen altijd ergens duurdere en goedkopere producten zijn.
De gemiddelde prijs van gezondheidsproducten in België is vergelijkbaar met deze in Europa en natuurlijk zijn er uitzonderingen, afhankelijk van het product.
Wij hebben één van de beste gezondheidszorgstelsels ter wereld en prijzen die de kwaliteit weerspiegelen van wat wij patiënten bieden.
De Belg is de eerste die een automatische indexering van de lonen opeist (we zijn uitzonderlijk in Europa) maar zou niet begrijpen dat er bijvoorbeeld een automatische indexering is van de prijzen van voorschriftvrije geneesmiddelen?
Moeten we ineens alles vergelijken met onze buurlanden? Selectief geheugen is blijkbaar een realiteit!
Marc Gryseels, Gedelegeerd bestuurder van BACHI