
Foto: Shutterstock
En stuurt niet langer ongevraagde pakjes
Pharmaxx, een onderneming die abonnementen voor vitaminesupplementen verkoopt via internet en telefoon, stopt zijn klantenwerving en stuurt niet langer ongevraagde pakjes. Het bedrijf belooft daarnaast ook om een deel van haar klanten te compenseren. Dat is het resultaat van een samenwerking van de Economische Inspectie van de FOD Economie en de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM). Pharmaxx, een Nederlandse onderneming met een postbusadres in België, verkoopt in België en Nederland abonnementen voor vitaminesupplementen. Via internet en telefoon vroeg ze om een gezondheidsenquête in te vullen. Als dank daarvoor ontvingen de respondenten een eerste pakje met vitaminesupplementen, waarvoor ze enkel 5 euro administratiekosten betaalden. Nadien ontvingen de consumenten ongevraagd en automatisch elk kwartaal een nieuw pakketje vitaminesupplementen waarvoor ze 60 euro moesten betalen als ze niet tijdig hadden opgezegd. De onderneming informeerde consumenten bij het kennismakingspakket onvoldoende dat ze daarmee een abonnement met betalende vervolgzendingen afsloten. Betaalde de consument niet, dan kregen ze te maken met incassobureaus. Pharmaxx onderneemt actie Het Nederlandse bedrijf Pharmaxx maakte vooral Belgische slachtoffers: de FOD Economie ontving daarover sinds 2021 160 meldingen. Daarom vroeg de Economische Inspectie van de FOD Economie aan diens Nederlandse tegenhanger Autoriteit Consument & Markt om op te treden. Verschillende overtredingen werden vastgesteld. Naar aanleiding van die vaststellingen gaf Pharmaxx aan te stoppen met de werving van nieuwe klanten in België en Nederland. Daarnaast belooft het bedrijf om de consumenten die in 2022 formeel een klacht indienden terug te betalen. Ook de incassoprocedures tegen klanten die in 2022 weigerden om de proefzendingen te betalen worden opgeschort.