Zoekveld

Hoeveelheid boven kwaliteit…
10/06/2025 - 04:05
Foto: Shutterstock

Een internationale meta-analyse, gepubliceerd in Psychological Bulletin door de American Psychological Association, laat een wederzijdse samenhang zien tussen langdurige schermtijd en sociaal-emotionele problemen bij kinderen.

De analyse, gebaseerd op 117 studies met meer dan 292.000 kinderen onder de 10 jaar, toont aan dat intensief schermgebruik (videogames, sociale media, televisie, online huiswerk) samenhangt met internaliserende problemen (angst, depressie) en externaliserende problemen (agressie, hyperactiviteit). Omgekeerd hebben kinderen die al met deze problemen kampen, de neiging om meer tijd achter schermen door te brengen, vaak als copingmechanisme.

Uit de resultaten blijkt dat kinderen tussen 6 en 10 jaar kwetsbaarder zijn dan kinderen van 0-5 jaar, waarbij meisjes gevoeliger lijken voor emotionele problemen en jongens meer schermtijd opzoeken als reactie op stress. Het type digitale activiteit speelt ook een rol: videogames hangen sterker samen met problemen dan educatieve of recreatieve content.

Doordat de onderzochte studies longitudinaal waren (minstens 6 maanden follow-up), wordt een causaal verband waarschijnlijker geacht, al kunnen storende factoren zoals opvoedstijl niet volledig worden uitgesloten. Deze bevindingen pleiten voor een bewustere omgang met schermtijd, met zowel technische regulering (ouderlijk toezicht) als gerichte psychologische ondersteuning.

De onderzoekers benadrukken het belang van een gedifferentieerde aanpak, afgestemd op leeftijd, geslacht en het doel van schermgebruik, om een gezonde psychologische ontwikkeling in het digitale tijdperk te bevorderen. Ook roepen ze op tot meer oudereducatieprogramma’s, zodat gezinnen beter toegerust zijn om het mediagebruik van kinderen te begeleiden.

Electronic Screen Use and Children’s Socioemotional Problems: A Systematic Review and Meta-Analysis of Longitudinal Studies