
Foto: Shutterstock
De problemen met eHealth blijven aanslepen. En APB blijft ijveren voor structurele oplossingen. “De frequentie en de ernst van de pannes zijn niet aanvaardbaar”, hebben we samen met de artsen gecommuniceerd naar het Nationaal Intermutualistisch College, eHealth en het Kabinet. Daarnaast kaartte APB-voorzitter Koen Straetmans het probleem aan tijdens een hoorzitting in de Kamer.
Het probleem is niet nieuw. De laatste keer dat we het erover hadden in APBnews was op 24 januari: ‘eHealth: hoog tijd voor structurele oplossingen! ’ Omdat die oplossingen op zich laten wachten, en om meer slagkracht en impact te hebben, hebben we samen met de artsen gecommuniceerd naar het Nationaal Intermutualistisch College (NIC), eHealth – dat instaat voor de basisinfrastructuren - en het Kabinet. De essentie van onze gezamenlijke boodschap is dat de frequentie en de ernst van de pannes niet aanvaardbaar zijn en dat er, naast een betere stabiliteit van de eHealthdiensten, verder werk moet worden gemaakt van een fallback-systeem voor elk onderdeel van het proces, van voorschrijven tot en met afleveren. De frequente onderbrekingen van de eHealthdiensten hebben een zware impact op het terrein, in het bijzonder voor apothekers die aan het einde van de digitale keten van het voorschrift staan. Elk probleem in de loop van het proces leidt als gevolg daarvan tot onbeschikbaarheid van onze diensten op het terrein.
In de Kamer
APB-voorzitter Koen Straetmans kreeg de kans om tijdens de hoorzitting in de Commissie Gezondheid & Gelijke Kansen in de Kamer het probleem aan te kaarten. Hij maakte van die gelegenheid gebruik om aan te geven dat zelfs een panne van 45 minuten kan leiden tot het niet kunnen afleveren van duizenden voorschriften, gezien het feit dat er ongeveer 14 miljoen voorschriften per maand worden afgeleverd. Uiteraard leidt dit tot heel veel frustratie bij de patiënten, de artsen en de apothekers. Koen wees op de noodzaak van goed werkende systemen, back-ups en business continuity plannen, zodat apothekers 24 uur per dag geneesmiddelen kunnen blijven afleveren met de bijhorende farmaceutische zorg.
We blijven dit, samen met de vertegenwoordigers van de artsen en andere getroffen zorgverleners, van zeer nabij opvolgen.
Bron APB: https://www.apb.be/nl/my/all-news-content-myapb/APB-News/Pages/APBnews-2...