
Foto: Shutterstock
In Antwerpen is dinsdag voor de allereerste keer in Europa een drone ingezet om menselijk weefsel te transporteren boven stedelijk gebied tussen verschillende ziekenhuiscampussen. Het gaat om een testvlucht tussen Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) en GZA Ziekenhuizen, die in de toekomst willen fuseren. De ziekenhuizen bereiden zich hiermee voor op de nieuwe luchtvaartwetgeving die in 2023 in werking treedt en waarbij gebruik van drones beter wordt gereglementeerd.
Het weefsel werd dinsdag overgevlogen van ZNA Middelheim naar GZA Ziekenhuizen campus Augustinus. "Transport per drone is sneller, betrouwbaarder, milieuvriendelijker en goedkoper dan transport over de weg", klinkt het. De vlucht is een Europese primeur want voor het eerst was er toelating om boven de stad en buiten het gezichtsveld van de piloot vluchten uit te voeren. Droneluchtvaartmaatschappij Helicus verzorgde de vlucht. Testvluchten als deze zijn bedoeld om de procedurele kant verder uit te werken en ervaringen te delen met de Europese instanties die momenteel de volgende reeks wetgeving voorbereiden. De bijkomende wetgeving wordt in 2023 van kracht.
Het dringend transport van menselijk weefsel is een van de medische noden die drones goed kunnen invullen. Het lab voor pathologische anatomie van ZNA en GZA Ziekenhuizen analyseert jaarlijks bijna 70.000 stalen. Daarin zitten ook 1.200 vriescoupes van weefselstalen die zijn afgenomen tijdens een operatie en snel geanalyseerd moeten worden.
De testvlucht van dinsdag past in de uitbouw van een centraal anatomopathologisch lab in ZNA Middelheim. Dit maakt het mogelijk om met meer expertise naar de weefselstalen te kijken en op termijn 900 taxiritten per jaar tussen de ziekenhuissites van ZNA en GZA Ziekenhuizen te vervangen door dronevluchten. Door alle stalen te analyseren in het centrale lab kunnen de weefsels daar voorgelegd worden aan de meest geschikte patholoog. Dit zorgt voor meer kwaliteit en efficiëntie dan wanneer de pathologen zijn verspreid over meerdere sites.
Enkel harde windstoten en vriesweer kunnen de drone parten spelen, hij is voor 95 procent van de tijd inzetbaar.
Bron: Belga