
De coronacrisis heeft jonge Brusselse ondernemers niet ontmoedigd om de sprong in het onbekende te wagen. Een enquête van yet.brussels, het platform voor jonge ondernemers van hub.brussels, toont aan dat het merendeel van de aspirant-ondernemers niet minder, maar meer nieuwe ideeën kreeg tijdens de pandemie. Al was flexibiliteit aan de dag leggen ook een belangrijke eigenschap in het afgelopen jaar.
De enquête van yet.brussels werd afgenomen bij 253 jongeren tussen 16 en 30 jaar oud om na te gaan wat de gevolgen van de gezondheidscrisis zijn op hun zin om te ondernemen. Ondanks de lockdown en de grote onzekerheden, is 71 procent van de ondervraagde jongeren nog steeds gemotiveerd om ondernemer te worden.
De coronacrisis kan zelfs een accelerator genoemd worden, want 69 procent putte er nieuwe ideeën uit voor hun onderneming. Liefst drie kwart geeft nog aan dat ze net door de lockdown nieuwe strategieën hebben bedacht en 68 procent heeft deze crisisperiode gebruikt om de werking van hun bedrijf te verbeteren.
De creativiteit en het harde werk die de jonge ondernemers toonden bleek ook nodig. De coronacrisis zorgde er bij de helft van de ondervraagden voor dat ze hun bedrijfsconcept volledig moesten herzien en dat ze op een andere manier zijn gaan werken.
Om de ondernemingszin van de jongeren te blijven steunen, lanceert het Brussels gewest binnenkort een nieuwe projectoproep. "Er zal twee miljoen euro beschikbaar zijn om hen bij hun projecten te steunen, met bijzondere aandacht voor jonge vrouwen, diversiteit en de economische transitie", verklaart Barbara Trachte, Brussels staatssecretaris voor Economische Transitie.