comments

Vanaf 15 september 2021 wordt een zachte overgang naar het “gedematerialiseerd” voorschrijven gepland. Wat houdt deze dematerialisatie in en wat verandert er voor zorgverleners?
Waarom een dematerialisatie van het geneesmiddelenvoorschrift?
Met “dematerialisatie” bedoelen we de volledige digitalisering van het proces van het voorschrift zelf. De aflevering gebeurt wel nog steeds in de apotheek in aanwezigheid van de patiënt of een gemachtigde van die patiënt.
In overmachtssituaties kan men terugvallen op een papieren voorschrift.
Waarom een volledige digitalisering van het voorschrijfproces?
De dematerialisatie:
- maakt dat er meer tijd vrij komt voor de zorg van de patiënt doordat administratieve processen gedigitaliseerd worden.
- Maakt ook een verdere empowerment van de patiënt mogelijk dankzij de extra mogelijkheden om zijn/haar voorschriften te beheren.
- zorgt voor nog meer kwaliteit in de zorg en een nog betere vertrouwensrelatie tussen de patiënt en de zorgverleners.
- creëert meer efficiëntie en maakt de zorginformatie toegankelijker.
Het is daarnaast ook de bedoeling dat elke patiënt in de toekomst een actueel medicatieschema heeft. Om dit efficiënt en overzichtelijk te kunnen realiseren, is het nodig om zoveel mogelijk 1 geneesmiddel per voorschrift voor te schrijven. Tevens zal er hierdoor ook een beter beheer per geneesmiddel mogelijk zijn, zowel voor de arts, apotheker als patiënt. Deze aanpassing stuurt aan op verdere digitalisering van het proces van het voorschrift.
Wat houdt de dematerialisatie precies in en wat verandert er voor de zorgverlener?
Een werkgroep “dematerialisatie” is sinds 2018 aan de slag om alternatieven te zoeken voor dit (papieren) bewijs van elektronisch voorschrift. De werkgroep kondigt aan dat op 15/9/2021 een zachte overgang wordt voorzien naar het “gedematerialiseerd” voorschrijven.
Meer info over dit proces van dematerialisatie en wat er precies wijzigt voor de voorschrijver, voor de apotheker en voor de patiënt, vindt u uitgeschreven in deze pdf.
Reactie
De dematerialisatie van het geneesmiddelenvoorschrift
De dematerialisatie van het geneesmiddelenvoorschrift
Het artikel verterkt vanuit de verkeerde richting. Lees er trouwens de RIZIV tekst goed op na:
Het papieren bewijs van voorschrift blijft (voorlopig) de standaard en de arts blijft verplicht een afdruk aan de patiënt te geven, indien deze erom vraag.Wat wel verandert is dat men patiënten zal aanmoedigen om de voorscrhiften digitaal te ontvangen en beheren. Dat gebeurt bij voorkeur in een app, zoals Helena, Farmad Online en binnenkort de VIDIS app. Dan kan de patiënt immers op het scherm zijn openstaande (nog niet afgeleverde) voorschriften raadplegen en aan de apotheker voorleggen.De arts moet dus checken of de patiënt deze aanpak wenst. Zo niet, dan krijgt de patiënt verder een papieren document.Dat is dus veel meer dan "noodsituaties". (Waar de auteur allicht aandacht is de gevallen waarin eGezondheidsdiensten niet werken -- geen stroom; geen internet; eHealth ligt plat... -- In die gevallen kan de arts een handgeschreven klassiek papieren voorschrift maken; welsiwaar op het nieuwe model van voorschrift.PS: de mogelijkheid om alleen met een eID of zelfs alleen met het Rijksregisternummer naar de apotheek te gaan, werd gecreëerd, maar moet als een noodoplossing worden aanzien. Indien eGezondheid niet werkt (zie de redenen hierboven), heeft de apotheker immers geen enkele informatie over wat vorgeschreven werd en kan hij/zij niet afleveren. Informeer hier de patiënt terdege over!
Wat een belachelijke en helemaal van de potgerukte argumentatie!