Zoekveld

Quarantaine: een positief punt?
25/05/2020 - 09:11

Tijdens de quarantaine zijn veel mensen gaan wandelen of fietsen. Uit een studie die voor de quarantaine is uitgevoerd, blijkt dat mensen die lopen, fietsen of trainen naar hun werk minder snel sterven of ziek worden dan mensen die met de auto reizen.

Dit zijn de bevindingen van een onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoekers van het Imperial College London en de Cambridge University onder meer dan 300.000 forensen in Engeland en Wales.

Onderzoekers zeggen dat de resultaten suggereren dat meer wandelen en fietsen na het rijden het aantal sterfgevallen als gevolg van hartaandoeningen en kanker zou kunnen verminderen. De studie, gepubliceerd in The Lancet Planetary Health, gebruikte volkstellingsgegevens om dezelfde mensen tot 25 jaar te volgen tussen 1991 en 2016.

Uit de gegevens bleek dat in totaal 66 procent van de mensen naar het werk reed, 19 procent het openbaar vervoer gebruikte, 12 procent liep en 3 procent fietste. Mannen reizen vaker dan vrouwen naar het werk met de auto of de fiets, maar maken minder vaak gebruik van het openbaar vervoer of lopen.

Er werd vastgesteld dat, in vergelijking met degenen die reden, degenen die naar hun werk fietsten een 20% lagere vroege sterfte hadden, een 24% lagere sterfte door hart- en vaatziekten (inclusief hartaanval en beroerte) tijdens de studieperiode, een 16% lagere sterfte door kanker en een 11% lagere kankerdiagnose.

Het lopen naar het werk werd geassocieerd met een vermindering van 7% van de kankerdiagnoses in vergelijking met het rijden. Het team legde uit dat de associaties tussen lopen en andere uitkomsten, zoals kanker en sterftecijfers van hartziekten, minder zeker waren. Een mogelijke reden is dat mensen die te voet naar hun werk gaan, gemiddeld genomen minder welvarende beroepen hebben dan mensen die met de auto naar hun werk gaan, en meer kans hebben op onderliggende gezondheidsproblemen die niet volledig kunnen worden meegerekend.

Spoorwegforenzen hebben een 10% lagere vroege sterfte, een 20% lagere sterfte aan hart- en vaatziekten en een 12% lagere kankerdiagnose. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het lopen of fietsen naar transitpunten, hoewel pendelaars per spoor ook meer welvarend zijn en minder vaak last hebben van andere onderliggende omstandigheden, volgens het team.

Associations between commute mode and cardiovascular disease, cancer, and all-cause mortality, and cancer incidence, using linked Census data over 25 years in England and Wales: a cohort study